Aftermath
Das Aftermath sollte die Auflösung der Runde sein. An dieser Stelle sollte der Spannungsbogen bereits den Höhepunkt erreicht haben und die ungefähre Richtung aller Charaktere absehbar sein. Dennoch gibt es immer noch die Möglichkeit für Tragik und Überraschungen. Das Nachspiel sollte als Montage erzählt werden aus Sicht jedes Charakters und dabei prägnant sein.
Grundlagen:
Jeder Spieler würfelt alle seine Würfel und addiert sie wieder nach Farbe, wie schon beim Tilt.
Schau auf der Aftermath-Table nach.
Spiele das Aftermath als Montage, wobei jeder Würfel für eine "Das ist..."-Aussage stehen sollte.
Wenn die Würfel alle sind, ist die Geschichte des Charakters vorbei.
Wie funktioniert es im Detail:
Jeder Spieler würfelt alle seine Würfel und addiert sie wieder nach Farbe, wie schon beim Tilt.
Wie schon im Tilt werden alle Würfel geworfen und jeweils alle schwarzen und alle weißen addiert. Danach wird jedoch die höhere Zahl von der niedrigeren abgezogen und am Ende nimmt man diese Zahl zusätzlich zu der Farbe, wo die höhere Augenzahl entstanden ist, um das Ende zu bestimmen.
Der Wild Die behält in diesem Schritt seine ursprüngliche Farbe. Die Wahl ob weiß oder schwarz bezieht sich nur auf den Ausgang der letzten Szene.
Schau auf der Aftermath-Table nach.
Mit der gewürfelten Zahl und Farbe kann nun die Aftermath-Table konsultiert werden. Schwarze Ergebnisse sind meist physischer Natur und weiß geistiger, emotionaler oder sozialer Natur. Je weiter man von Null weg ist, desto glücklicher ist das Ende für den Charakter. Wenn die Würfel sich ausgleichen sollten, ist man so richtig am Ende und es wird ein sehr, sehr tragisches Ende.
Spiele das Aftermath als Montage, wobei jeder Würfel für eine "Das ist..."-Aussage stehen sollte.
Abwechseln nimmt jeder einen seiner Würfel und knüpft daran ein Bild der Montage. Jedes Bild sollte in der Form sein "Das ist (mein Charakter) (der etwas tut)". Reihum macht dies jeder immer für einen Würfel bis alle Würfel aufgebraucht sind. Angesichts der Natur des Forums können diese Bilder natürlich etwas ausführlicher sein, aber sie sollten dennoch aktiv, interessanter und auf den Charakter fokussiert sein.
Wenn die Würfel alle sind, ist die Geschichte des Charakters vorbei.
Die Geschichte ist vorbei und die Runde beendet. Falls man wenige Würfel hat, hat man auch weniger zu sagen, allerdings ist es erlaubt Würfel abzugeben, wenn man sie selbst nicht braucht oder jemand anders ein längeres Ende ermöglichen will.
Aftermath-Table: Black High (Anzeigen)Zero: The worst thing in the universe. This probably doesn’t include death, since death would be way better than whatever this is. Be creative and don’t settle for the first “worst” thing that comes to mind – there’s something darker, more awful, more wretched in there somewhere.
Black One: Horrible. You are probably dead. Other people, probably innocent people, are as well. There is no justice, there is no mercy, everything is utterly, painfully screwed and it is all – all of it – your fault.
Black Two: Brutal. Wounds that will never heal, for starters; stuff sawed off, blown off, or burned off on your way to grand, ignominious failure. Kiss whatever you care about goodbye. You may die, but you may not.
Black Three: Harsh. Shit-in-a-bag harsh, a-lifetime-of-medication harsh. A big black cloud of hurt is going to rain all over you. The things you need to happen are not going to, simple as that.
Black Four: Savage. Savage as in “something is broken or mashed.” Maybe you’ve got a permanent limp and a bad reputation. Plus, you totally fail.
Black Five: Rough. You are getting whipped like a rented mule, for starters, and you will remember this episode for all your diminished days. The lesson you learn will be profound, lingering, and painful.
Black 6-7: Pathetic. You’ll suffer, oh dear God will you suffer, and everyone will know of your malfeasance, your stupidity, your lack of common sense and decency. You’re probably going to be locked up, too.
Black 8-9: Nothing to write home about. Back to where you started. Maybe sore and broke, just like yesterday and tomorrow. You probably learned something though, like how to do it right next time. Next time…
Black 10-12: Pretty good. All things considered, you’re coming out of this smelling like a rose. You’re a little better off - maybe you got the girl, or maybe you just didn’t get caught.
Black 13+: Awesome. Insanely great. You will emerge not only unscathed, but if there’s a girl involved, she’s dropping her drawers. You might even get rich off this caper, who knows? Time for a new ride.
Aftermath-Table: White High (Anzeigen)Zero: The worst thing in the universe. This probably doesn’t include death, since death would be way better than whatever this is. Be creative and don’t settle for the first “worst” thing that comes to mind – there’s something darker, more awful, more wretched in there somewhere.
White One: Dreadful. You are certainly dead, probably from a selfinflicted wound. People you care about are also probably dead, maybe through your own stupid, ugly failure. To say that you fucked up is an insult to fucked-upedness. You have redefined the term.
White Two: Merciless. You might not be dead on the outside but you sure as hell are dead on the inside. The emotional or mental wounds you have suffered will never heal. The future is a brick wall.
White Three: Grim. The stress and trauma from your little adventure are going to haunt you forever - bits of your soul are destroyed and you are missing a piece or two. In a few years children are going to cry when you get too close. All your plans have ended in complete ruin.
White Four: Bitter. You know what it’s like to be utterly crushed, casually brought low, forced to eat your own words and stand mute and powerless before your enemies. They gloat, and you are helpless.
White Five: Miserable. You are humiliated in a big, public way, and whatever reputation you once had is now in dirty pieces all around you. You’ll never think of these days without a shudder of horror at your own aggressive stupidity.
White 6-7: Weak. Hey, you’re busted, beat, and broke down, but at least you’ve learned a lesson about human greed and frailty, right? It’ll serve you well in prison, which is where you are probably headed.
White 8-9: Nothing to crow about. Not better, but not way worse, either. Maybe the car is wrecked, or your wife is leaving you, or there’s a court date. But compared to some of the other people you know…
White 10-12: Not too shabby. You’ve made it out with dignity intact, through some fluke. There might even be a little profit, or self respect, or something. Time to throw a little party for all your friends.
White 13+: Fan-fucking-tastic. It’s fat times ahead, safe and secure. That thing that would make your life better? Oh, you got it, absolutely, and then some. And then some more. Enjoy it!